top of page
איור 1.jpg

מספר עצות כלליות – סביבות למידה וגישות הוראה ולמידה

מבוא

מבנה ההוראה מתייחס לדרך שבה אנו מלמדים. בכל סביבות הלמידה, בין אם פנים אל פנים ובין אם בלמידה מרחוק, בעזרת מודל מעגל הלמידה של
(Kolb 1983) הנקרא גם מעגל הלמידה ההתנסותית, ניתן לתכנן תהליכי הל"ה (הוראה, למידה והערכה) משמעותיים. למידה משמעותית מתרחשת כאשר לומדים עוברים תהליכים קוגניטיביים דרך ארבעה שלבים: התנסות קונקרטית, התבוננות רפלקטיבית, הבניית תפיסות ויישום.

 

איור 1 ממחיש כיצד ניתן להשתמש במעגל הלמידה (4 השלבים) באופן יישומי במהלך השיעור.

הזדמנויות

הזדמנויות

התמקדו בפדגוגיה ולא רק בסביבה הטכנולוגית
כונות הכיתה הפיזית אינן מבטיחות כי הכיתה אפקטיבית או מעוררת. כך גם בפלטפורמות המקוונות. זמני משבר אילו מהווים הזדמנות למחשבה והיערכות מחודשות על כיצד אתם רוצים ללמד באמצעות טכנולוגיה מרחוק. בפרט, לחשוב אילו מהאסטרטגיות שלכם בהוראת הכיתה מתורגמות לכתה המקוונת, מה לא, ואילו גישות חדשות אתם יכולים לשלב. יש לשאוף לייצר סקרנות, מוטיבציה וחיבור של הסטודנטים לשיעור, ולשפר את האווירה ואת האקלים בשיעור.

 

נצלו את האינטראקטיביות של הסביבות הטכנולוגיות
לדוגמה, כמתואר להלן, אתה יכול להגדיל את מעורבות הלומדים על ידי:
 

  • העלאת והצפת שאלות שיש ללומדים סביב החומר

  • שימוש בסקרים (המשולבים בסביבות ככלי Poll ) כדי להבין את מה מצב הלומדים התכנים מסוימים

  • עידוד תשובות סטודנטים בשאלות מסוימות

  • שימוש בסרטונים להדגמת עקרונות או הצגת סיטואציות וחקרי מקרה

  • לעודד למידה פעילה בקבוצות קטנות (א-סינכרוני וסינכרוני)  - בסביבה סינכרונית ניתן להשתמש בכלי הפנימי Breakout Rooms.

  • שימוש בכלים דיגיטאליים מגוונים לפעילויות כגון (בהמשך יש המלצות לכלים): לוח שיתופי לסיעור מוחין, סביבות לניהול פרויקטים ועבודה שיתופית (Trello), מבדקים מקוונים, מפות חשיבה, מישחוק, יצירת ענני מילים ועוד.

זו הזדמנות לחדש ולהתחדש
למרות שהסביבה המקוונת לא מאפשרת גישות הוראה מסוימות, היא פותחת מספר אפשרויות חדשות, שחלקן אולי תוכלו לשלב בכתה הפיזית שלכם לאחר סיום המשבר. ככל הנראה, סטודנטים יתנהגו ביתר סלחנות לשגיאות בסביבה חדשה. נצלו את התקופה הקשה שנוצרה כדי להתנסות בשיטות וכלים חדשים להוראה.
 

ציפיות

ציפיות

1.    הגדירו נורמות בכיתה הווירטואלית
אם אתם משתמשים ב- Zoom כדי ללמד את הקורס, הגדירו מראש לסטודנטים ציפיות ברורות סביב ההתנהגות בסביבה המקוונת ובמהלך השיעור (למשל, לרשום הערות; השתתפות פעילה על ידי שאלות ותשובות לשאלות שמועלות; לבישת בגדים מתאימים להשתתפות בכתה, הרמות ידיים, שימוש במיקרופון, שיתופי מסך, סדר דיבור וכדומה)

 

 

 


2.    קיבעו את סדר העדיפויות
כשאתם חושבים על המשך הקורס שלכם בצורה מקוונת, שקלו מחדש מה ניתן להשיג מתוך מטרות הקורס המקוריות והסילבוס המקורי. האם ניתן לשמור על הסילבוס המקורי? אילו פעילויות צריך לדחות, ומה ניתן או צריך לעשות באופן מקוון? אילו פעילויות ניתן להתמיר או לשנות לפעילויות אחרות עם מטרות זהות? האם תדגישו נושאים מסוימים ותשנו אחרים? קחו בחשבון את ההשפעה שיש למצב זה על יכולתם של התלמידים לעמוד בציפיות אל (למשל מתן משימות ומטלות מידי שיעור יכול להעמיס על הסטודנטים הלומדים במקביל מספר קורסים בלמידה מרחוק). מומלץ להיעזר במעל ההוראה ולתכנן את השיעור בהתאם.
 

3.    אל תצפו להשתלט על הכל ביום אחד
תלמדו (מהר). הסטודנטים שלכם ילמדו (אפילו יותר מהר). אולי אפילו תרצו להתייעץ עם הסטודנטים שלכם, ולהזמין אותם לחשיבה משותפת ולרעיונות כיצד לעסוק/לבנות את האינטראקציה והלמידה מרחוק עבור הקורסים הספציפיים שאתם מלמדים. הזמינו אותם להיות יוצרים משותפים סביב הפדגוגיה.

סוגי קורסים

סוגי הקורסים

קורס סינכרוני (אונליין)
 

למידה סינכרונית היא למידה לפיה הסטודנטים והמרצה אינם נמצאים באותו מרחב גאוגרפי אך הם כן מתקשרים זה עם זה באמצעות הרשת המקוונת. הלמידה הסינכרונית זהה במידה מסוימת ללמידה המסורתית לפיה המרצה והסטודנטים נוכחים בזמן השיעור באותו הזמן אך כאמור לא בהכרח באותו מרחב גאוגרפי.


לפני ההרצאה
​יש להכין מצגות לשיעור ולהעלותם מבעוד מועד בפורמט עקבי.

  • באופן מקוון, אולי אפילו יותר מאשר בכיתה, הסטודנטים יקראו קודם וישמעו שנית. שקלו את השימוש באנימציה אשר תציג בצורה הדרגתית את התכנים בשקופית.

במהלך ההרצאה

התאמנו (לפחות פעם אחת) מראש

חזרו על שימוש במסך השיתוף והחליפו בין חלונות שאתם מתכוונים להציג. אם אתם משתמשים במחשב הנייד, זכרו לסגור את כל החלונות שבהם לא השתמשת (דוא"ל אישי, דפי גלישה אישיים) לפני השיעור, על מנת ובטעות לא תשתפו את המסכים הללו.
 

שמרו על הקצב הרגיל
רק בגלל שהתכנים נלמדים בצורה מקוונת, אין זה אומר שאתם צריכים להאיץ או להאט. הסטודנטים עדיין מעבדים את המידע באותו קצב. אך, היות וקשה ״לחוש״ את הכתה, עליכם לבצע בדיקה תכופה יותר עם הסטודנטים, כדי לוודא שהם עוקבים אחר התכנים ונשארים מעורבים (למשל, ניתן להשתמש בסקרים ושאלות כדי לבחון זאת).

 

היו גלויים
גם בעת השימוש במסך שיתוף, מומלץ כי הפנים שלכם עדיין גלויים ונראים על מסך צדדי בזמן הצגת התכנים - אחרת, מעורבות הסטודנטים יכולה להצטמצם.

 

כיצד לגרום להעלאת מעורבות הסטודנטים בשיעור
האזנה להרצאה בקשב על גבי מסך ללא אינטראקציה יכולה להיות מאתגרת. יש לנצל את התכונות השונות של מערכות הלמידה סינכרונית על מנת לייצר אינטראקציה, כגון תהליכי רפלקציה, צ'אט או שאלות ותשובות (באמצעות העלאת יד).

 

כיצד לגרום להעלאת מעורבות הסטודנטים בשיעור

האזנה להרצאה בקשב על גבי מסך ללא אינטראקציה יכולה להיות מאתגרת. יש לנצל את התכונות השונות של מערכות הלמידה סינכרונית על מנת לייצר אינטראקציה, כגון תהליכי רפלקציה, צ'אט או שאלות ותשובות (באמצעות העלאת יד).

לחוש את המצב
אחד החסרונות בלמידה מרחוק, הוא חוסר היכולת לקרוא שפת גוף. כדי לטפל בסוגיות אלה, השתהו ושאלו אם יש למישהו מחשבות נוספות לפני שעוברים לנושא הבא.

שאילת שאלות
אחת מהגישות ליצירת אינטראקציה היא לגרום לסטודנטים לשאול שאלות ברמת חשיבה גבוהה. עודדו את הסטודנטים להכין שאלות תוך כדי ההרצאה וערכו מספר סבבי שאלות דרך הצ׳אט או הווידאו.

עודדו את התלמידים להרהר
"הייתי רוצה שתחשבי על ....", קחו הפסקה קצרה ואז, אם זה מתאים, ספקו תשובה, או בקשו תשובות מהתלמידים. שוב, תכונת הצ'ט יכולה להועיל בכך שתלמידים יתעדו את תהליכי החשיבה.

חקרי מקרה/סיטואציות/דיונים בין סטודנטים
אתם יכולים לבקש משני סטודנטים "לשחק משחק תפקידים" ולנתח יחד עם כלל הקבוצה או, לחלופין, להציג סיטואציות מתוך סרטונים ולנתחם.

השתמשו בכלים דיגיטאליים נוספים:
מעבר לתכונות הסביבה הסינכרונית קיימים מגוון רחב מאוד של כלים דיגיטאליים חיצוניים להגברת פעילות הסטודנטים. למשל, ניתן להיכנס לסביבות עבודה שיתופיות כגון לוח שיתופי

(
Lino, Padlet), מבדקים מקוונים (Socrative, TestMoz), יצירת מפות חשיבה
(connected mind, mindmeister, popplet), יצירת ענני מילים (mentimeter, tagxedo), הוספת אלמנטים של מישחוק לשיעור (online virtual dice, scavenger hunt), סביבות לניהול פרויקטים ועבודה שיתופית (Trello) ועוד רעיונות להפעלת הסטודנטים.

קורס א-סינכרוני

הלמידה הא-סינכרונית היא למידה לפיה התלמידים חשופים למקורות מידע, אולם לא מתבצע דיון בזמן אמת עם המרצה והסטודנטים. במסגרת הלמידה הא-סינכרונית, סטודנטים לומדים באמצעות פורומים מקוונים, הורדת חומר לימודי שנכתב מבעוד מועד, וסטודנטים יכולים לתקשר עם המרצה או עמיתיהם ללימודים באמצעות דואר אלקטרוני, פורומים, ובאמצעים כלים דיגיטליים אחרים שאינם מחייבים נוכחות בזמן אמת. במסגרת הלמידה הא-סינכרונית, מטלות ומשימות חייבות להיות ברורות ורהוטות על-מנת לאפשר לסטודנטים להתקדם בחומר הלימוד, וזאת משום שהיכולת של הסטודנט להעלות שאלות ולזכות לתשובות בזמן אמת איננה קיימת.

שילוב מגוון פעילויות שונות
לומדים בקצב אישי ולמידה עצמית זקוקים למגוון פעילויות שונות כדי להתאים לסגנונות הלמידה האישיים שלהם. זה גם עוזר במניעת שעמום ובכך מגביר את המעורבות והשתתפות הלומדים. כללו וידיאו, שמע (פודקאסטים), תרחישים אינטראקטיביים ומודולים מבוססי טקסט על מנת לא רק להוסיף מגוון לקורס, אלא גם להפוך אותו ליותר מרגש ומותאם אישית לצרכים הספציפיים של הסטודנטים.


השתמשו בסיפורים ובדוגמאות מהעולם האמיתי כדי להגביר את המוטיבציה.

יצירת קשר עם הסטודנטים
אחד האתגרים העיקריים בעיצוב קורס למידה א-סינכרוני הוא יצירת קשר עם הסטודנטים. הם עשויים להרגיש מבודדים. נסו ליצור פעילויות שיתופיות וערוצי תקשורת מגוונים בין הסטודנטים עצמם ובינם לבין המרצה.


תנו להם עזרה וירטואלית
כלל לומדים זקוקים לתמיכה מעת לעת. הם עשויים להיתקל בתקלות טכניות שמונעות מהם להתקדם בקורס או שהם עשויים להזדקק לעזרה, בכדי להבין רעיון או מושג מורכב יותר. יהיה אשר יהיה, הם זקוקים לגישה לתמיכה אמינה, כגון דוא"ל, טופס יצירת קשר, וידאו צ'אט עם מנחה הקורס המקוון וכולי. מכיוון שהם לא יוכלו לקבל עזרה פנים אל פנים. מדריך, עליכם להציע להם צורת סיוע חלופית העונה על דאגותיהם ועונה על השאלות הדחופות.


לשבור את קורס למודולות קטנות

היות ומדובר בלמידה בקצב אישי, חשוב לחלק את קורס למודולים קטנים יותר הניתנים לעיכול בקלות. באופן אידיאלי, מודולים אלה צריכים להיות באורך של 15 עד 20 דקות, אם לא קצרים יותר, כך שהלומדים שלכם יוכלו להשלים כל אחד מהם, כשנוח. עליך גם להקל עליהם להתחיל במקום בו הם הפסיקו על ידי הכללת מפת קורס מקוונת או סרגל התקדמות שהם יכולים ללחוץ עליהם כדי לגשת למודול הבא אליו הם רוצים לגשת בקורס.


השתמשו במוטיבציה הפנימית של הסטודנטים

מוטיבציה פנימית מונעת מתגמול פנימי, כמו הרצון להרחיב את בסיס הידע שלהם ולבנות את מערכות המיומנות שלהם. בדרך כלל, הלומדים בעלי מוטיבציה פנימית, טובים יותר בקורסים אסינכרוניים מאשר אלה המסתמכים על מוטיבציה חיצונית. אז בואו נבין מה מניע אותם על ידי ביצוע סקרים במהלך הקורס (הערכה מעצבת).


עודדו למידה שיתופית קבוצתית בכדי לספק תמיכה מבוססת עמיתים

אלמנט מפתח נוסף, שלעתים קרובות חסר בקורסים אסינכרוניים, הוא שיתוף פעולה. לכן, מומלץ לשקול לשלב לוחות מודעות, פורומים ופלטפורמות ניהול פרויקטים ( כמו Trello) כדי לתת להם את האפשרות לקבל משוב עמיתים. הם יכולים לשתף את החוויות שלהם ולעבוד יחד כדי לפתור אתגרים משותפים.


השתמשו בכלים דיגיטאליים ליצירת פעילויות משמעותיות

קיימים מגוון רחב מאוד של כלים דיגיטאליים להגברת פעילות הסטודנטים. למשל, ניתן להיכנס לסביבות עבודה שיתופיות כגון לוח שיתופי (Lino, Padlet), מבדקים מקוונים (Socrative, TestMoz), יצירת מפות חשיבה (connected mind, mindmeister, popplet), יצירת ענני מילים (mentimeter, tagxedo), הוספת אלמנטים של מישחוק לשיעור (online virtual dice, scavenger hunt), סביבות לניהול פרויקטים ועבודה שיתופית (Trello) ועוד רעיונות להפעלת הסטודנטים.
 

קורס סינכרוני
קורס א-סינכרני
bottom of page